Domů Z regionu Praha Bezpečnou vzdálenost do předpisů!

Bezpečnou vzdálenost do předpisů!

369
0
Sdílet
pixabay
Silnice, ilustrační foto. Autor: PixaBay

Praha – Výsledky a hodnocení dopravních nehod za první pololetí letošního roku na českých silnicích jasně ukazují, jak závažným problémem je nedodržování bezpečné vzdálenosti. Vždy za prvních šest měsíců je to třetí nejvážnější příčina havárií. Zavinila 3 892 nehod.

Přitom odborníci ÚAMK se již před řadou let zasazovali o to, aby se pojem – bezpečná vzdálenost, dostal do českých dopravních předpisů. Stejně tak ÚAMK apeloval, aby na správnou vzdálenost na dálnicích, kde má její nedodržování nejfatálnější důsledky, upozorňovaly speciální pruhy. Ty jasně řidiči řeknou, zda od vozidla vpředu dodržuje bezpečnou vzdálenost.

Pro tu se nejčastěji uplatňuje tak zvané pravidlo dvou sekund. Tedy, jestliže vůz vpředu mine speciálně vyznačenou čáru na silnici (zcela běžně je potkáte na vozovkách Rakouska, Slovenska, Německa, Francie a v dalších zemích), vy ji máte přejet za dvě sekundy. Pak udržujete dvousekundový odstup od vozidla vpředu. Během něho může připadnout jedna sekunda na reakční dobu (než sešlápnete například brzdový pedál) a další na brždění a vyhýbací manévr. Je třeba správně chápat, že ani dvě sekundy nestačí na úplné zastavení vzadu jedoucího vozidla. Nicméně během tohoto času může řidič omezit nebo se i vyhnout následkům možné havárie. Například v roce 2011 právě nedodržování bezpečné vzdálenosti bylo čtvrtou a v roce 2010, stejně jako zatím letos, dokonce třetí nejčastější příčinou nehod. Celkem je za dva roky šlo celkem o 6000 případů, což bylo zhruba 9 % všech nehod.

Jak potvrzuje současný trend, kdy za posledních pět let vzrostl počet havárií způsobených nedodržením zmíněné vzdálenosti o 31 %, je skutečně na místě se jak z legislativního, tak technického hlediska tímto problémem zabývat.

„Máme přitom dostatek vzorů jak například na Slovensku, Rakousku, tak i dalších zemích, kde se toto pravidlo uplatňuje a v případě nedodržování také trestá,“ říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Poznatky našich odborníků ÚAMK hovoří o tom, že zhruba 25 až 35 procent všech řidičů nedodržuje pravidlo bezpečné vzdálenosti, nebo chcete-li dvou sekund.“

Například na Slovensku je za nebezpečnou vzdálenost, a to jak vpředu, tak vzadu jedoucího vozidla, pokuta až 200 euro. Kontroly provádí jak policie ve vozidlech, tak prostřednictvím kamer.

Ještě přísnější jsou v tomto ohledu v Německu. Například v Sasku jsou na řadě úseků dálnic nainstalovány kamery schopné měřit bezpečnou vzdálenost vozů. Pokuty za jejich nedodržení jsou značně vysoké. Při nedodržení této vzdálenosti nad 100 km/h je sazba až do 320 euro, nad 130 km/h až 400 euro.

Jaká je tedy bezpečná vzdálenost od vozidla vpředu? Samozřejmě závisí od třech základních parametrů: rychlosti vozidla, podle toho o jaké motorové vozidlo se jedná (osobní či nákladní auto, nebo motocykl) a od stavu vozovky (sucho, déšť, sníh).

Pokud budeme hovořit o rychlosti za suchého počasí, pak při rychlosti 50 km/h je bezpečná vzdálenost 28 až 30 m, při 90 km/h asi 50 m, při 130 km/h – 72 až 75 m. Samozřejmě mluvíme o tom, že jde o suchou silnici. Velmi jednoduše bychom řekli, že stačí rychlost, kterou motorista jede, vydělit dvěma a přidat 5 metrů.

Například na dálnicích bychom při maximální povolené rychlosti měli dodržovat odstup od vpředu jedoucího vozu 72 až 75 metrů. Proč? Protože více než 20 metrů z této vzdálenosti tvoří reakční dráha (tedy než zareagujeme na situaci před námi). No a zbylé metry pak tvoří samotná brzdná dráha vozu. To hovoříme o situaci, kdy budeme schopni zbrzdit vůz, vyhnout se překážce, nikoliv ale zcela zastavit své vozidlo.

Jiná je situace na mokré vozovce, kde při 50 km/h je bezpečná vzdálenost už 33 m a například při rychlosti 80 km/h je o 13 metrů delší a tak dále. Na náledí je dokonce o 130 metrů delší.

Posledním faktorem je to, o jaké motorové vozidlo se jedná. Například při rychlosti 50 km/h, tedy ve městě, musíme počítat s bezpečnou vzdáleností 50 metrů u osobního vozu, ale o 10 metrů delší u nákladního auta a o 30 metrů u motocyklu. Pro motorkáře by pak například při dálniční rychlosti měla platit bezmála dvojnásobně dlouhá vzdálenost než pro osobní automobil.

Jak rostoucí počty havárií v letošním roce, tak dlouhodobý trend stále růstu této příčiny havárií, znovu vede ÚAMK k názoru, že je na místě se tímto problémem na odborné úrovni zabývat. Tedy z hlediska legislativy i vybavení našich silnic značením upozorňujícím na nezbytnou bezpečnou vzdálenost.

Zdroj: ÚAMK, red.